kørsel

Loven foreskriver at man skal have mindst 24 lektioner af 45 minutters varighed i praktisk køreundervisning. Dette inkluderer 4 lektioner på manøvrebane, 4 lektioner på glatbane og mindst 16 lektioner på offentlig vej.

manøvrebane bramming køreskole
glatbane bramming køreskole
kørsel offentlig vej bramming køreskole

MANØVREBANE

De første 4 lektioner i den praktisk køreundervisning foregår på en lukket manøvrebane – denne bane kaldes ofte for "kravlegården". Hos Bramming Køreskole kommer du til at køre på manøvrebanen i Ribe på adressen Farupvej 1B, men det behøver du egentlig ikke bekymre dig om, da du bliver hentet og kørt dertil fra dit hjem – og kørt hjem bagefter.

GLATBANE

De 4 lektioner på glatbane kommer til at foregå på Køreteknisk Anlæg, Kjellerupvej 113 i Varde. Her skal du lære at håndtere forskellige situationer i vådt/glat føre. Derudover lærer du om køreteknik og de nyeste systemer som ABS, brake assist og aktiv undervogn. Du kommer først til at køre på glatbane efter at du har kørt både på manøvrebane og haft cirka 13 lektioner på offentlig vej. Transporten til og fra Varde Køreteknisk anlæg arrangeres af køreskolen.

kørsel på OFFENTLIG VEJ

Under de mindst 16 lektioner på offentlig vej kommer du til at lære, hvordan du styrer bilen og kører i trafikken. Du lærer bl.a. hvordan du skal placere dig på vejen, orientere dig, og hvordan du kender forskel på ubetinget vigepligt og højrevigepligt i praksis. Desuden kommer du til at køre i den by hvor du skal til køreprøve og vil under kørslen få forskellige fif om, hvor de prøvesagkyndige måske tager dig hen til køreprøven og hvad du skal være særlig opmærksom på der.

Dog vil de første lektioner på offentlig vej hovedsageligt foregå på mindre trafikerede landeveje, hvor du kan blive fortrolig med skolevognen inden du kommer kommer ind i byen og køre. Efter omkring 10 lektioner på offentlig vej kommer du desuden til at lære at køre på motorvej.